ZAKOŃCZENIE PIERWSZEGO PROJEKTU: MISJA – EMOCJE

Dziś zakończyliśmy zajęcia projektu Misja–emocje według programu psychologa dziecięcego Jolanty Marchlewskiej w klasie I b Szkoły Podstawowej im. Stefana Batorego w Szczawinie Kościelnym… >>
Na warsztatach nasi najmłodsi dowiedzieli się: co to są uczucia i skąd się biorą, gdzie je odczuwamy, oraz dlaczego w różnych sytuacjach czujemy się inaczej.

Pierwszą emocją rozłożoną na części pierwsze była złość. Dzieci dowiedziały się do czego jest ona potrzebna i jak ją wyrażać. Potem tworzyły własne recepty na złoszczenie się, a następnie poznawały metody na bezpieczne dla siebie i innych sposoby jej wyrażania.
Przez kolejne zajęcia zdobywały umiejętności rozwiązywania konfliktów w grupie oraz poznały sposoby radzenia sobie z dokuczaniem. Dzieci uczyły się zachowywać w sytuacjach trudnych. Rozróżniały co można zrobić samemu i do kogo zwrócić się o pomoc.
Pierwszaki chętnie mówiły o sobie. Co lubią, a czego nie, co czują, i w jaki sposób komunikować to innym. Kolejną ważna umiejętność, którą poznały to umiejętność stawiania własnych granic i zauważania granic u innych.
Niezwykle ważny był też trening empatii. Otrzymywanie od innych oraz obdarowywanie innych było małym wyzwaniem, z którym poradziły sobie doskonale. Wiedza na temat, co czują inni i dlaczego to jest ważne na pewno pomoże im w przyszłości. Podczas wyboru partnerów do realizacji nie tylko szkolnych projektów pomoże informacja, czy i dlaczego lubimy współpracować z innymi?
Na koniec pracowaliśmy z ulubioną emocją – radością i poczuciem własnej wartości. Zrozumiały jak istotne jest to, czy lubimy siebie? Co lubimy robić? Jakie mamy uzdolnienia? Co możemy dać innym. Zakończyliśmy rozważaniami na temat przyjaźni, która wielokrotnie pozostanie z tymi młodymi ludźmi na lata nie tylko szkolne.
Ten wspólnie spędzony czas przyniósł bardzo wiele emocji związanych nie tylko z edukacją emocjonalną. Radość, zaciekawienie, śmiech, zaduma to tylko niektóre reakcje pierwszaków. Podczas zabawy wszystkie ważne informacje są szczególnie mocno zapamiętywane.
Zadaniem tego projektu jest przeciwdziałanie przemocy w szkole. Będziemy bacznie się przyglądać jak ta wiedza i zdobyte umiejętności wpłyną na zachowanie i budowanie relacji pomiędzy dziećmi, które są na początku swojej edukacyjnej drogi.
Nie mniej ważne jest zadanie mentora – nauczyciela. To uważność na wszystko to, co dzieje się w klasie i bardzo szybka reakcja na jakiekolwiek niepokojące zmiany.
Dziękujemy p. Jolancie Marchlewskiej, dzięki której wspieramy dzieci w ich rozwoju i już nie możemy doczekać się kolejnych warsztatów. Jej wiedza i doświadczenie jest nieoceniona.

WESOŁYCH ŚWIĄT

EDUKACJA ALTERNATYWNA
Zobacz również

WSPÓŁPRACA Z M FOX MIKRO SZKOŁĄ WŁOCHY
23 listopada, 2020
SOS WYPRAWKA W DOROSŁOŚĆ
16 października, 2017