KOMUNIKACJA BEZ PRZEMOCY

Idea M. B. Rosenberga – Komunikacja bez przemocy – zgodnie z definicją autora „opiera się na otwartym wyrażaniu swych uczuć, potrzeb i życzeń oraz umiejętności odczytywania ich w słowach innych ludzi, bez względu na formę, w jakiej zostają przekazane”… >>
Jest to komunikacja wypływająca prosto z serca i dlatego jest ona porównywana do zwierzęcia o największym sercu – żyrafy. Jednak w naszej kulturze dużo częściej możemy spotkać język komunikacji nazywany przez autora językiem „szakala” – blokującym empatię i prowokującym konflikty.
Porównując oba można stwierdzić, że mowa szakala służy do krytykowania, obwiniania i zawstydzania innych lub samego siebie. Mowa żyrafy służy do przeciwdziałania przemocy oraz skutecznego poradzenie sobie z istniejącym konfliktem co najmniej dwóch osób lub skłóconych grup społeczności lokalnej, międzynarodowej czy pracownikami danej organizacji lub firmy.
Autor takiej koncepcji wyróżnia dwie fazy:
Faza I – empatyczny odbiór komunikatu rozmówcy, oraz
Faza II – szczere wyrażenie siebie.
Każda z tych faz możemy opisać za pomocą 4 elementów modelu komunikacji empatycznej:
- obserwowanie bez oceniania,
- rozpoznawanie i wyrażanie uczuć,
- wiązanie aktualnie przeżywanych uczuć z potrzebami (wartościami, pragnieniami),
- formułowanie konkretnych próśb (ale nie żądań).
Przechodząc do praktyki w pierwszej kolejności pytamy rozmówcę o konkretne wydarzenia, nie osądzając ani nie krytykując. Następnie pytamy o konkretne uczucia, których domyślamy się, że rozmówca doświadcza w obliczu tego, co spostrzegł. Za tymi uczuciami kryją się potrzeby pragnienia, oczekiwani (których się domyślamy) i na końcu upewniam się, że rozmówca prosi nas o zaspokojenie swojej potrzeby, nie słysząc w jego słowach tonu żądania.
Przechodząc do fazy 2 – bez krytyki i osądu mówimy o tym co spostrzegliśmy, czyli o konkretnych uczuciach, które pojawiają się w nas, a za którymi kryją się nasze potrzeby, pragnienia, oczekiwania. Na koniec prosimy rozmówcę o konkretne działanie, które mógłby podjąć, aby zaspokoić moją potrzebę, niczego nie żądając.
Mówiąc krótko, komunikacji bez przemocy jest uniwersalnym zestawem narzędzi, reguł, postulatów, które potrzebne są każdemu w życiu prywatnym bądź zawodowym.

WESOŁYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH
Zobacz również

WESOŁYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH
27 marca, 2018
ZACZYNAMY NOWY ROZDZIAŁ
28 września, 2017