CSR – REDAN S.A.
Firma chcąc pozyskać wizerunek społecznie odpowiedzialnej przygotowuje i publikuje raport swojej działalności niefinansowej CSR. W całym procesie raportowania istotny jest odpowiedni dobór prezentowanych informacji…
Nie istnieje jeden model sprawozdawczości. Najczęściej przedsiębiorstwa stosują zewnętrzne standardy raportowania, które różnią się pomiędzy sektorami działalności, ale możliwe jest również opracowanie własnych wskaźników idealnie opisujących daną firmę. Jednak stosowanie zewnętrznych ujednoliconych standardów pozwala w lepszym stopniu porównać firmy o takim samym lub podobnym profilu działania.

Z pośród wielu standardów raportowania informacji niefinansowych można wymienić: Global Reporting Initiative – GRI Guidelines, międzynarodową normę ISO 26000,wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, SIN – Standardy Informacji Niefinansowej, Norma SA 8000 Standard,Standardy AA1000, 10 Zasad ONZ Global Compact, Konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy, Norma ISO 14001, czy Strategia KE dotycząca CSR.
Najczęściej wykorzystywane są normy GRI-3 i kolejna ich wersja GRI-4, które opisują przedsiębiorstwo w trzech płaszczyznach: ekonomicznej, społecznej i środowiskowej. Określają także zakres prezentowanych informacji, ich jakość oraz sposoby ich pomiaru za pomocą wskaźników.
Międzynarodowa norma ISO 26000 – Guidance on SocialResponsibility stworzona zostaładla wszystkich przedsiębiorstw. Obejmuje ona analizę społecznej odpowiedzialności biznesu w siedmiu obszarach, takich jak: zarządzanie organizacją, prawa człowieka, relacje z pracownikami, środowisko naturalne, uczciwe praktyki rynkowe, relacje z konsumentami oraz zaangażowanie społeczne.
SIN – Standard Informacji Niefinansowych został stworzony przez zespół ekspertów posiadających doświadczenie w kwestiach raportowania informacji niefinansowych oraz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu. Co ciekawe, SIN może być stosowany zarówno przez spółki giełdowe, jak i przez inne organizacje i instytucje.
Międzynarodowy Standard SA 8000 to norma będąca podstawą dla przedsiębiorstw określonych wymagań z zakresu organizacji, miejsca pracy, sposobu zarządzania. W szczególności zajmuje się ona dziewięcioma obszarami, takimi jak: praca dzieci, praca przymusowa, zdrowie i bezpieczeństwo, wolność zrzeszania się i prowadzenia zbiorowych rokowań, dyskryminacja, praktyki dyscyplinarne, godziny pracy, wynagrodzenie czy systemy zarządzania.
UN Global Compact Communication on Progress zawiera dziesięć podstawowych zasad w obszarach:
Prawa człowieka:
1. wspieranie i szanowanie ochrony głoszonych międzynarodowych praw człowieka;
2. Przeciwdziałanie łamaniu praw człowieka.
W obszarze pracy wyróżniamy kolejne wskaźniki:
3. poszanowanie wolności zrzeszania się i skutecznego uznania prawa do rokowań zbiorowych
4. eliminacja wszelkich form pracy przymusowej;
5. skuteczne zniesienie pracy dzieci,
6. eliminacja dyskryminacji w zakresie zatrudnienia i pracy;
Obszar Środowiska to:
7. prewencyjne podejście przedsiębiorcy do środowiska naturalnego,
8. podejmowanie inicjatyw mających na celu promowanie postaw odpowiedzialności ekologicznej,
9. stosowanie i rozpowszechnianie przyjaznych środowisku technologii.
I w ostatnim obszarze Przeciwdziałanie korupcji wyróżniamy:
10. przeciwdziałanie korupcji we wszystkich formach, w tym wymuszenia i przekupstwa.
Standardy AA1000 przeznaczone są w szczególności dla przedsiębiorstw oraz organizacji non-profit, W tych standardach najważniejsze jest zarządzanie relacjami z interesariuszami.
Przez nas rekomendowane są standardy stworzone przez SIN idealnie nadające się dla przedsiębiorstw rozpoczynających swoja przygodę z raportowaniem informacji niefinansowych CSR uzupełnione o wskaźniki GRI – 4, które mogą ukazać większą wartość działalności niefinansowej przedsiębiorstwa.
SIN można bezpłatnie pobrać ze strony Fundacji Standardów Raportowania oraz Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych .

CSR Z REDAN S.A.

NAUCZYCIEL PRZYSZŁOŚCI
Zobacz również

Dlaczego Mikroszkoła I Can Fly?
21 lipca, 2022
WESOŁYCH ŚWIĄT
22 grudnia, 2020